پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119215
رايس از من خواست گزارش عمليات سيا عليه برنامه هسته‌اي ايران را منتشر نکنم
تاریخ انتشار : 1393/07/22 10:22:41
نمایش : 1143
«جيل آبرامسون» در مصاحبه با شبکه سي‌بي‌اس، گفت چند سال قبل مشاور وقت امنيت ملي دولت آمريکا شخصا از او خواسته است تا از انتشار گزارشي که پرده از يک عمليات سيا عليه برنامه هسته‌اي ايران برمي‌داشت، جلوگيري کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «جيل آبرامسون» سردبير اجرايي سابق روزنامه نيويورک‌تايمز در مصاحبه‌اي که روز دوشنبه پخش شد، از فشارهاي دولت «جورج بوش» به وي براي جلوگيري از انتشار گزارشي در مورد عمليات مخفي آژانس مرکزي اطلاعات آمريکا (سيا) عليه برنامه هسته‌اي ايران، پرده برداشت.

خانم آبرامسون که در برنامه «60 دقيقه» شبکه سي‌بي‌اس حضور يافته بود، گفت «کاندوليزا رايس» مشاور وقت امنيت ملي آمريکا (که بعدها به عنوان وزير خارجه منصوب شد)، شخصا از وي خواسته بود تا گزارش «جيمز رايزن» خبرنگار اين روزنامه در مورد فعاليت‌هاي سري سيا را منتشر نکند.

اين مقام ارشد سابق نيويورک‌تايمز در مورد ديدار محرمانه رايس با وي گفت: «او بند به بند براي من توضيح مي‌داد که چرا انتشار اين گزارش مي‌تواند به امنيت ملي لطمه بزند... او در اصل مي‌خواست مطمئن شود که جيم (رايزن) به کلي از گزارش کردن در مورد اين موضوع دست مي‌کشد. اين درخواست واقعا عجيبي بود».

آبرامسون با بيان اينکه نهايتا تصميم گرفته است تا از انتشار اين گزارش جلوگيري کند، از اين تصميم خود ابراز تأسف کرد و گفت: «متأسفم که از خبرنگار فوق‌العاده‌اي مانند جيمز رايزن که با او کار کرده بودم و آن زمان بري من کار مي‌کرد، حمايت نکردم».

گزارش رايزن که بعدها در سال 2006 در کتابي تحت عنوان «وضعيت جنگي» منتشر شد، نشان داد که سازمان سيا چطور تلاش کرده است تا با به‌کارگيري عواملي در داخل ايران، اطلاعاتي غلط را به تهران منتقل کرده و به واسطه آن‌ها برنامه هسته‌اي ايران را با مشکل مواجه کند. به گفته رايزن، اين طرح که با نام «عمليات مونرو» در سال 2000 صورت گرفت، نهايتا با شکست مواجه شده و تهران از آن اطلاع يافت.

انتشار اين گزارش و خودداري رايزن از افشاي نام فردي که اين اطلاعات محرمانه را از سيا خارج کرده و در اختيار وي قرار داده، موجب شده تا وي با خطر محکوميت مواجه شود. با وجود برگزاري جلسات متعدد دادگاه و دفاعيات رايزن از خود، احتمال دارد که وي به زودي به دليل افشاي اطلاعات محرمانه، به زندان برود. وي در تازه‌ترين موضع‌گيري خود، «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا را دشمن خبرنگاران توصيف کرده است.

در همين حال شبکه سي‌بي‌اس در بخش ديگري از برنامه 60 دقيقه، گزارش داد که دولت وقت آمريکا براي جلوگيري از انتشار کتاب رايزن نيز ناشران آن را تحت فشار قرار داده است.

بنا بر اين گزارش، نمايندگان دولت آمريکا پيش از انتشار کتاب با «لسلي مونوس» مدير ارشد شبکه سي‌بي‌اس که انتشارات «سايمون اند شوستر» زيرمجموعه وي بود، تماس گرفته و خواستار توقف انتشار اين کتاب شده‌اند. با اين حال اين فشارها ناکام مانده و اين انتشارات اقدام به توزيع کتاب رايزن کرد.

اين اولين بار نيست که سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا از انتشار کتاب‌ها يا گزارش‌هايي با موضوع عمليات‌هاي محرمانه واشنگتن در ديگر کشورها جلوگيري مي‌کنند.

در سپتامبر سال 2010، وزارت دفاع آمريکا تمامي 10 هزار نسخه کتاب «عمليات قلب تيره» نوشته «آنتوني شافر» افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعي اين کشور را به بهانه وجود اطلاعات طبقه‌بندي‌شده در آن، پيش از توزيع عمومي، از ناشر آن خريداري کرد. نهايتا نسخه سانسورشده اين کتاب 320 صفحه‌اي، با اعمال تغييرات در 250 صفحه از آن منتشر شد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html